ارتودنسی یا لمینیت و کامپوزیت؟

ارتودنسی و لامینیت سرامیکی یا ونیرکامپوزیت دو روش مختلف برای بهبود زیبایی دندان ها هستند و هر کدام اهداف و روش‌های خاص خود را دارند. ارتودنسی یک روش درمانی است که با استفاده از دستگاه های ارتودنسی، موقعیت ، نظم دندان ها و هماهنگی دندانهای فک بالا و پایین را تصحیح می کند و به برطرف کردن ناهنجاری‌های فک و دندان می‌پردازد. لامینیت سرامیکی و ونیر کامپوزیت، روش های صرفا زیبایی هستند که با پوشاندن سطح دندان ها با لایه های نازک سرامیکی یا کامپوزیت، ظاهر و نمای دندان ها را بهبود می بخشند و به بازسازی شکل و رنگ دندان‌های آسیب‌دیده می‌پردازند و نقص‌های زیبایی را پوشش می‌دهند.
این دو روش نمی توانند با یکدیگر مقایسه شوند، زیرا بستگی به نوع مشکل فک و دندانهای فرد، انتظارات وی و بودجه اقتصادی بیمار دارند. برای انتخاب بهترین روش، باید با مشورت با دندانپزشک متخصص در این زمینه، عوامل مختلف را در نظر بگیرید. 
انجام درمان ارتودنسی همراه با لمینیت سرامیک یا ونیر کامپوزیت( درمان ترکیبی ارتودنسی و لمینت و یا ونیر)، می‌توانند در بهبود کامل همه مشکلات لبخند فرد کمک کنند. برای مثال، اگر فرد دندان‌های نامرتب و عدم هماهنگی فک ها وهمچنین دندانهای لکه‌دار داشته باشد، ابتدا می‌توان با ارتودنسی دندان‌ها را مرتب کرده و مشکلات مربوط به عدم هماهنگی فکین را برطرف کرد و سپس با لمینیت سرامیکی یا ونیرکامپوزیت لکه‌ها و بدرنگی دندانها را برطرف کرده و رنگ طبیعی دندان‌ها را بازگرداند. این کار باعث می‌شود که فرد لبخند زیباتر، سلامت بهتر دهان و دندان و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشد.

مزایا و معایب لمینیت سرامیکی در مقایسه با درمان ارتودنسی

لمینیت سرامیکی نسبت به ارتودنسی برخی مزایا دارد. اول اینکه زمان درمان کوتاه‌تر است و معمولاً در چند جلسه انجام می‌شود. دوم اینکه درد و ناراحتی کمتری برای بیمار ایجاد می‌کند. سوم اینکه نتایج زیبایی ظاهری بالاتری برای دندانهایی که رنگ و شکل مناسبی ندارند، دارد. لمینیت سرامیکی همچنین باعث محافظت از سطح دندان‌ها در برابر سایش و ترک خوردگی می‌شود. البته لمینیت هم مانند هر روش درمانی دیگر، محدودیت‌ها و عوارض خود را دارد. برای انجام لمینیت سرامیکی باید از سطح دندان تراش داده شود که باعث حساسیت موقت دندانها می‌شود. همچنین لمینیت قابل تعمیر نیست و در صورت شکستگی یا جدا شدن، باید تعویض شود. بعضی از بیماران هم ممکن است با شکل ، اندازه و رنگ لمینیت راحت نباشند و احساس نارضایتی از وجود آنها بر روی دندانهای خود کنند.
ارتودنسي نيز مزايا و معايب خود را دارد. ارتودنسی علاوه بر زیبایی، سلامت دندان ها و لثه ها و همچنین عملکرد جویدن ،تکلم و… را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را کاهش می دهد.همچنین نتیجه نهایی آن، ماندگار و پایدار است. اما ارتودنسی هم دارای چالش های خود است. اول اینکه زمان بر است و ممکن است یک تا دو سال طول بکشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. دوم اینکه در طول درمان، نیاز به رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای خاص است. سوم اینکه در بعضی موارد، نیاز به جراحی فک یا کشیدن دندان هست.

لمینیت سرامیکی دندان ها چیست؟

لمینت سرامیکی دندان یک روش بهبود زیبایی دندان ها است که در آن یک لایه نازک از پرسلن یا سرامیک به صورت یک پوسته ی نازک بر روی دندانها قرار میگیرد. این روش می تواند شکل، رنگ، اندازه و هماهنگی لبه دندان ها را بهبود بخشد و آسیب های جزئی دندانی مثل ترک ها، لب پریدگی و سایش لبه دندانها و لکه ها را بپوشاند. لمینت سرامیکی دندان نسبت به روکش دندان،نیاز به تراش کمتری از دندان دارد.
لمینت سرامیکی دندان برای رفع مشکلات زیر مناسب است:
– دندان های لکه دار یا تیره و بد رنگ
– دندان های ترک خورده یا ساییده شده یا دارای لب پریدگی کوچک
– دندان های با آناتومی و شکل نامناسب
– دندان های کوچک ، کوتاه و بدفرم
برخی از فواید لمینت سرامیکی دندان عبارتند از:
– زیبایی و طبیعی بودن نسبی نمای دندان ها
– مقاومت در برابر لکه و بدرنگی و سایش دندانی
– راحتی و سرعت در اجرای عمل (پروسه انجام آن نسبتا کوتاه است)
– عدم نیاز به تراش زیاد سطح دندان
البته لمینت سرامیک دندان هم مانند هر روش درمانی دیگر، ممکن است عوارض و محدودیت های خود را داشته باشد. برخی از آن ها عبارتند از:
– عدم قابل برگشت بودن پروسه در صورت انصراف بیمار ، چون دندانها تراش داده میشوند.
– حساسیت موقت دندانها به سرما و گرما
– احتمال شکستگی یا جدا شدگی لمینت در صورت فشار زیاد و ضربه و نیاز به تعویض
– غیر قابل تعمیر بودن لمینیت و نیاز به تعویض آنها پس از گذشت مدت زمان معین
– هزینه بالای درمان
برای اینکه بفهمید لمینت سرامیکی دندان برای شما گزینه مناسبی است یا خیر، بهتر است با مشورت با دندانپزشک متخصص در این زمینه، نقاط قوت و ضعف این روش را بررسی کنید و با توجه به وضعیت دندان های خود، انتظارات و بودجه اقتصای خود، تصمیم بگیرید.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت از جنس رزین است و در طیف رنگ‌های مختلف رنگ دندان وجود دارد،که به صورت لایه ای بر روی دندان ها قرار می گیرد و با نور فرابنفش کیور یا سفت می شود.
این روش معمولا بدون نیاز به تراشیدن دندان انجام می شود و در یک جلسه قابل اجرا است.
ونیر کامپوزیت یک روش سریع برای بهبود زیبایی دندان‌ها است. اما ونیر کامپوزیت هم نقاط ضعفی دارد. ونیر کامپوزیت با گذشت زمان رنگش تغییر می کند، سطح صاف و صیقلی خود را از دست می دهد و خراش پیدا می کند و یا ممکن است تکه ای از آن از سطح دندان جدا شود .

تفاوت ونیر کامپوزیت بالمینیت سرامیکی چیست؟

این دو روش، در مقاومت، طول عمر، زیبایی و هزینه با هم تفاوت دارند. ونیرهای کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی کمتر مقاوم هستند و زودتر خراب می‌شوند. دوم اینکه رنگ آنها با گذشت زمان تغییر می کند و شفافیت خود را از دست می دهند. هزینه ونیرکامپوزیت کمتر از لمینیت سرامیکی است، اما در بلند مدت، ممکن است نیاز به تعویض و تعمیر چندین باره داشته باشد. لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت براق‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و با رنگ طبیعی دندان همخوانی بیشتری دارد. لمینیت سرامیکی مقاومت بالایی در برابر خط و خش، حرارت و سایش دارد و عمر طولانی تری نسبت به ونیر کامپوزیت دارد. رنگ لمینیت سرامیکی ثابت و پایدار است و با گذشت زمان تغییر نمی کند.لمینیت سرامیکی نسبت به ونیرکامپوزیت گران‌تر و زمان‌برتر است. لمینیت سرامیکی نیاز به تراش چند میلی‌متر از سطح دندان دارد که این عمل، غیر قابل برگشت است.

در نهایت، انتخاب نوع درمان زیبایی برای دندانها، بستگی به شرایط دندان، بودجه و تمایل شخص دارد.
بسته به نوع، شدت و علت نارضایتی شما از ظاهر دندان‌های خود، ممکن است گزینه مناسب‌تر برای شما متفاوت باشد.

زمان مناسب برای انجام ارتودنسی و لمینیت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر چه موقع است؟

زمان مناسب برای انجام ارتودنسی و لمینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت بستگی به شرایط و نیازهای هر فرد دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود که ارتودنسی در سنین کودکی یا نوجوانی انجام شود، زیرا در این سنین استخوان‌ها و بافت‌های نرم قابل انعطاف هستند و به راحتی قابل تغییر شکل هستند و سرعت حرکت دندانها نیز سریعتر است. همچنین، درمان ارتودنسی در این سنین می‌تواند از بروز مشکلات جدید یا بدتر شدن مشکلات فعلی جلوگیری کند. البته، این به این معنا نیست که افراد بزرگسال نمی‌توانند از ارتودنسی بهره ببرند. با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های جدید، امروزه امکان درمان اختلالات قرارگیری دندان‌ها و فک‌ها در هر سن وجود دارد.
برای انجام لمینیت سرامیکی و یا ونیر کامپوزیت نیز هیچ محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. البته، لازم است قبل از اقدام به لمینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت، سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را تضمین کرده و هرگونه عفونت یا التهاب را درمان کرده باشید.

اول باید ارتودنسی کنم یا کامپوزیت؟

این سوالی است که بسیاری از افرادی که می خواهند زیبایی دندان های خود را بهبود بخشند، مطرح می کنند. برای پاسخ به این سوال، لازم است که عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. برخی از این عوامل عبارتند از:

وضعیت دندان ها و فک: برخی از مشکلات دندان ها و فک مانند نامنظمی دندان ها، فاصله بین دندان ها، نحوه ی روی هم قرار گرفتن دندان های فک بالا و فک پایین، باید قبل از انجام لمینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت، توسط درمان ارتودنسی رفع شوند.
زمان: ارتودنسی یک روش درمانی نسبتا زمان بر است که ممکن است چندین ماه طول بکشد،ولی شما باید مزایای انجام ارتودنسی قبل از لمینیت سرامیکی یا ونیرکامپوزیت را بدانید ازجمله عدم تراش یا کمتر تراش خوردن دندانها برای انجام درمانهای زیبایی لمینیت و ونیرکامپوزیت، و همچنین حفظ سلامت لثه و بافتهای اطراف دندانها ، چون با درمان ارتودنسی دندانها در یک موقعیت و زاویه صحیح و هماهنگ با دندانهای فک مقابل قرار میگیرند.

پاسخ به سوالات رایج درباره ارتودنسی دندان

فقط متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که آیا شما می توانید از درمان ارتودنسی جهت مرتب کردن دندان ها ودرمان مشکل فک خود بهره ببرید و یا خیر. ارتودنتیست با یک معاینه بالینی و به کمک عکس های رادیوگرافی و فتوگرافی از دندانها و فک شما، مشکل موجود را تشخیص داده و طرح درمان شما را تعیین می نماید . 

بسیاری از بیماران، تنها برای مرتب کردن دندانهایشان به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند. اما علاوه بر مرتب شدن دندان ها،آنچه که مهم است این است که دندانهای فک های بالا و پایین به خوبی روی هم قرار گرفته و مشکلات فک برطرف شده باشد و به این ترتیب فرد، علاوه بر فاکتور زیبایی ، سلامت دندان هایش را تضمین شده می بیند. 

متخصصان ارتودنسی از براکت و سیم ها، پلاک های متحرک و دیگر دستگاه ها مانند هدگیر (headgear) ، فیس ماسک و …برای درمان مشکلات دندانی و فکی استفاده میکنند.
دندانپزشکان عمومی و همچنین متخصصین اطفال ، کودکانی که دارای مشکل دندان یا فک هستند را به متخصصین ارتودنسی ارجاع می دهند. در بسیاری از اوقات این اتفاق به درخواست خود کودک می افتد، زیرا به خاطر مشکل دندان ها یا فکش مورد تمسخر دوستان و دیگر کودکان قرار گرفته است. برای اینکه ارتودنتیست بشوید، ابتدا باید مدرک دندانپزشکی عمومی خود را دریافت کنید. این دوره در کشور ما معمولا شش سال به طول می انجامد. پس از آن با شرکت در امتحان ورودی تخصص می توانید وارد مقطع سه الی چهار ساله تخصص ارتودنسی شوید و بعد از اتمام دوره اموزشی تخصص، امتحان جامع پایان دوره تخصص یا بورد تخصصی را بگذرانید. 

بیماران همیشه این نگرانی را دارند که چه مدت باید دستگاه های ارتودنسی را در دهان خود داشته باشند. بعضی از بیماران در زمانی کمتر از ۱۲ ماه درمانشان به اتمام میرسد، اما بیمارانی هم وجود دارند که طول درمان آنها حتی به ۳ سال هم می‌رسد تا دندان‌های آنها در جایگاه صحیح خود قرار بگیرند.
به طور میانگین، درمان ارتودنسی حدود دو سال یا ۲۴ ماه برای تکمیل درمان، زمان لازم دارد. 

همین که وقت گذاشتید و این مقاله را تا انتها خواندید نشان می‌دهد به فکر منظم کردن دندان‌ هایتان هستید و می‌خواهید گامی برای درمان خود بردارید. اکنون برای آغاز درمان تنها یک گام دیگر باید بردارید و آن گام، پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی و مراجعه به مطب او است.
چنانچه ساکن کرج یا تهران هستید می‌توانید برای یک ویزیت تخصصی و رایگان به مطب دکتر مهناز ارثی مراجعه کنید. شما می‌توانید با شماره تماس‌ های درج شده در سایت تماس بگیرید. 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *