چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

اگر به یکی از وضعیت های زیر دچار هستید می توانید کیس درمان ارتودنسی باشید:

دیپ بایت (Deep bite):
به وضعیتی گفته میشود که دندانهای قدامی فک بالا هم پوشانی عمودی زیادی بر روی دندانهای قدامی فک پایین دارند.

اپن بایت قدامی (Open bite Anterior) :
روی هم قرار نگرفتن یا باز بودن بین دو فک در ناحیه دندانهای قدامی یا جلو

کراس بایت قدامی (Anterior cross bite):
در این حالت دندان های فک پایین خیلی جلوتر از دندان های فک بالا قرار می گیرند و دندانهای فک بالا بیش از حد نرمال، عقب هستند.

کراس بایت خلفی (Crossbit posterior) :
در این حالت دندانهای خلفی یا آسیاب فک بالا به درستی بر روی دندانهای آسیاب فک پایین سوار نمیشوند یا قرار نمی گیرند.

خط وسط دندانی نامتقارن یا ناهماهنگ (Misplaced midline) :
هنگامی که خط میانی دندان های فک بالا با خط میانی دندان های فک پایین در یک راستا قرار نداشته باشند.

فاصله بین دندانی (Spacing):
فاصله یا فضاهای زیاد بین دندان ها که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید.

نامرتبی یا شلوغی دندانها (Crowding):
زمانی که دندانها به طور نامنظم و روی هم قرار گرفته اند. 

پاسخ به سوالات رایج درباره ارتودنسی دندان

فقط متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که آیا شما می توانید از درمان ارتودنسی جهت مرتب کردن دندان ها ودرمان مشکل فک خود بهره ببرید و یا خیر. ارتودنتیست با یک معاینه بالینی و به کمک عکس های رادیوگرافی و فتوگرافی از دندانها و فک شما، مشکل موجود را تشخیص داده و طرح درمان شما را تعیین می نماید . 

بسیاری از بیماران، تنها برای مرتب کردن دندانهایشان به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند. اما علاوه بر مرتب شدن دندان ها،آنچه که مهم است این است که دندانهای فک های بالا و پایین به خوبی روی هم قرار گرفته و مشکلات فک برطرف شده باشد و به این ترتیب فرد، علاوه بر فاکتور زیبایی ، سلامت دندان هایش را تضمین شده می بیند. 

متخصصان ارتودنسی از براکت و سیم ها، پلاک های متحرک و دیگر دستگاه ها مانند هدگیر (headgear) ، فیس ماسک و …برای درمان مشکلات دندانی و فکی استفاده میکنند.
دندانپزشکان عمومی و همچنین متخصصین اطفال ، کودکانی که دارای مشکل دندان یا فک هستند را به متخصصین ارتودنسی ارجاع می دهند. در بسیاری از اوقات این اتفاق به درخواست خود کودک می افتد، زیرا به خاطر مشکل دندان ها یا فکش مورد تمسخر دوستان و دیگر کودکان قرار گرفته است. برای اینکه ارتودنتیست بشوید، ابتدا باید مدرک دندانپزشکی عمومی خود را دریافت کنید. این دوره در کشور ما معمولا شش سال به طول می انجامد. پس از آن با شرکت در امتحان ورودی تخصص می توانید وارد مقطع سه الی چهار ساله تخصص ارتودنسی شوید و بعد از اتمام دوره اموزشی تخصص، امتحان جامع پایان دوره تخصص یا بورد تخصصی را بگذرانید. 

بیماران همیشه این نگرانی را دارند که چه مدت باید دستگاه های ارتودنسی را در دهان خود داشته باشند. بعضی از بیماران در زمانی کمتر از ۱۲ ماه درمانشان به اتمام میرسد، اما بیمارانی هم وجود دارند که طول درمان آنها حتی به ۳ سال هم می‌رسد تا دندان‌های آنها در جایگاه صحیح خود قرار بگیرند.
به طور میانگین، درمان ارتودنسی حدود دو سال یا ۲۴ ماه برای تکمیل درمان، زمان لازم دارد. 

همین که وقت گذاشتید و این مقاله را تا انتها خواندید نشان می‌دهد به فکر منظم کردن دندان‌ هایتان هستید و می‌خواهید گامی برای درمان خود بردارید. اکنون برای آغاز درمان تنها یک گام دیگر باید بردارید و آن گام، پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی و مراجعه به مطب او است.
چنانچه ساکن کرج یا تهران هستید می‌توانید برای یک ویزیت تخصصی و رایگان به مطب دکتر مهناز ارثی مراجعه کنید. شما می‌توانید با شماره تماس‌ های درج شده در سایت تماس بگیرید. 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *